Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.khntusg.com.ua/handle/123456789/9769
Title: Pricing in the system of agricultural enterprise economic development mechanism
Other Titles: Ціноутворення в системі механізму економічного розвитку агробізнесу
Ценообразование в системе механизма экономического развития агробизнеса
Authors: Dudnyk, O. V.
Podolska, O. V.
Smihunova, O. V.
Keywords: price
pricing
mechanism of price formation
agrarian enterprises
ціна
ціноутворення
механізм формування ціни
аграрні підприємства
цена
ценообразование
механизм формирования цены
аграрные предприятия
Issue Date: 2018
Publisher: ХНТУСГ
Citation: Dudnyk O. V., Podolska O. V., Smihunova O. V. Pricing in the system of agricultural enterprises economic development mechanism. Актуальні проблеми інноваційної економіки. 2018. № 3. С. 43-47.
Series/Report no.: Актуальні проблеми інноваційної економіки;№ 3
Abstract: The article deals with the peculiarities of pricing for the products of agrarian enterprises; the methods of pricing have been analyzed and an attempt has been made to create a basic model for the formation of prices for agricultural produce in the conditions of the transformational processes of the agrarian market. Forming of price in market conditions comes true under act of demand and supply with the obligatory taking into account of existent internal and external factors after the preliminary select in an enterprise method of pricing. Mechanisms for the formation of prices for agricultural products should be able to address two main objectives: to ensure the profitability of advanced capital and to take into account the quality of production indicators in comparison with the efficiency of its production.
В статті розглянуті особливості ціноутворення на продукцію аграрних підприємств; проаналізовано методи ціноутворення та зроблена спроба створити базову модель формування цін на продукцію сільськогосподарського виробництва в умовах трансформаційних процесів аграрного ринку. Формування ціни в ринкових умовах здійснюється під впливом попиту та пропозиції з обов’язковим врахуванням існуючих внутрішніх та зовнішніх факторів за попередньо обраним в підприємстві методом ціноутворення. Механізм формування ціни на сільськогосподарську продукцію має бути спроможним вирішити два основних завдання: забезпечити прибутковість авансованого капіталу та врахувати якісні показники продукції у співставлення із ефективністю її виробництва.
В статье рассмотрены особенности ценообразования на продукцию аграрных предприятий; проанализированы методы ценообразования и предпринята попытка создать базовую модель формирования цен на продукцию сельскохозяйственного производства в условиях трансформационных процессов аграрного рынка. Формирование цены в рыночных условиях осуществляется под влиянием спроса и предложения с обязательным учетом существующих внутренних и внешних факторов по предварительно выбранным на предприятии методом ценообразования. Механизм формирования цены на сельскохозяйственную продукцию должен быть способным решить две основные задачи: обеспечить доходность авансированного капитала и учесть качественные показатели продукции в сопоставление с эффективностью ее производства.
URI: http://dspace.khntusg.com.ua/handle/123456789/9769
ISSN: 2524-0455
Appears in Collections:№ 3

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
9.pdf875,59 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.